4 september 2012

Sanning möter sanning

MIN HELG. (vi kallar det tragedikomik)


1
I fredags fick jag äntligen en lugn kväll. Jag hade bestämt mig för att för en gångs skull bara vara hemma, gick och handlade god mat, satte på musik, hällde upp cola i ett vinglas och chips i en skål medan jag lagade mat och nynnade med till musiken. Efter ett bad kollade jag på film, skrev nån text på datorn och gick och lade mig innan midnatt. När hände detta sist en fredagskväll? Jag har ingen aning.

Lördag var det födelsedag för Anna! Anna och Angel firade både det och inflyttning och hade bjudit in på tok för mycket folk för en etta, dvs perfekt med folk för en riktigt bra fest, och bjöd på bubbel, vin och corona. Efter trång taxiresa (chauffören insisterade på att klämma in 9 i samma bil. ja, chauffören.) avslutade vi kvällen på Café Opera!

Söndag kände jag inte för att gå upp. Så då gjorde jag inte det heller. Jag gick hela dagen i pyjamas, kollade på film, lagade pannkakor, sov ett par timmar till, kollade en till film, gjorde dagens ansträngning när jag gick till ICA (fortfarande i pyjamas) och köpte godis, åt godis, kollade på film, sov. Precis vad jag behövde.

2
I fredags fick jag en lugn kväll. Jag hade visserligen ställt in mig på det eftersom jag varken hade mobil eller internet och därav ingen kontakt med omvärlden, men blev medbjuden på biljard och ändrade mig. Gick och köpte ett kontantkort för att kunna använda min gamla mobil, men lyckades inte ladda telefonen, varav jag missade biljarden och snällt fick stanna hemma, utan att kunna höra av mig. Gjorde mitt bästa för att gå tillbaka till inställningen "jag ville ju faktiskt äntligen ha en lugn kväll".

Lördag gick jag i spöregn till tele2 för att klaga på kontantkortet. Visar sig att jag missat att jag fick två kvitton vid inköp och hade rätt kod i plånboken hela tiden. Godmorgon yxskaft. Skulle träna och gick i god tid till friskis. Visar sig att jag är på fel anläggning och får springa (fortfarande i ösregn) till rätt ställe för att hinna i tid. God eftermiddag yxskaft? Kommer på att jag bara ätit ett halvt mål mat och svimmar nästan på träningen. Har en alldeles underbar kväll hos Anna och Angel, med massor av folk och skratt och prat! Hamnar på Café Opera och drabbas efter en stund av den ångest jag tycks få 50% av gångerna jag är ute, där tankarna går på högvarv och jag blir rent av apatisk, klaustrofobisk, dramatisk och andra krångliga ord. Går hem tidigt, är ledsen över att ha lämnat fölsedagsbarnet för tidigt, glömmer att låsa mina sms-fingrar och somnar trött av tankar med svullna ögonlock.

Kollar mig i spegeln på söndagen och konstaterar att jag ser ut som jag blivit påkörd av en buss. Går och lägger mig igen. Vägrar gå upp. Gör pannkakor för att kylen är tom på allt annat. Lägger mig igen, jag hatar dagen. Gömmer mig i Pontus röda hoodie och går med solglasögon trots att det regnar till ICA för att köpa godis som plåster på såren. Spontanköper mat för över 200 kr men orkar ändå inte laga nått när jag kommer hem. Surar över att jag fortfarande inte har internet. Ser en film som gör mig glad. Går och lägger mig. Äntligen måndag.



English: Two truths about my weekend! One is how I guess I usually write my blog (and how most people do), the other one a little more detailed. (Don't worry, I had a pretty great weekend. I just think the comparison is quite funny. In a sad way.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar