27 juni 2012

the little frogs, the little frogs, how funny they look

I all hast bestämde jag mig för att midsommarafton skulle spenderas i Skåne. På själva midsommaraftonen, 07.23, lämnade jag ett strålande solsken i Stockholm och såg hur himlen blev allt gråare och gråare men mitt hjärta allt ljusare på resan mot Helsingborg.

Hos mormor tog vi fördrink, och i sista sekund kom lillebror och jag på att ingen av oss hade någon krans. Jag tog min plats på trappen (under tak) och skickade ut lillebror till rabatten för blomplockning. 7 minuter senare var vi båda blomsterprydda (Teo med något för liten krans, men himla glad ändå).

Efter en traditionell midsommarfest hos Matilda med snaps, potatis, lekar, sång och spettekaga virrade jag och min Julia in oss till stan och fortsatte midsommarnatten med buller och bång. I gryningen gick vi hem och sov som prinsessor, men vaknade som grottroll.

Glad midsommar! Nu blir det mörkt igen.

English: Midsummer's Eve! This is probably the most celebrated day in Sweden. The tradition is to wear a garland of flowers on your head, dance around a huge flowery cross (one of the dances are called "the little frogs" where we sing about frogs and dance like them... makes scence?). After that we eat potatoes and herring and drink this awful liqour called "snaps". We always plan our midsummer parties outdoors, even though we know that it will be raining (every time). And each year we are still super disappointed and complain about it all night. We also eat tons of strawberries, play a lot of games and sing by the table. And oh, drunkest wins. Happy Midsummer!


Forgot the garlands, so at the very last minute Teo had to go out in the rain to pick some flowers!


Tada!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar