5 februari 2012

Daisys b-day!

3 februari firade vi fölsedag! Hela familjen var borta på ärenden, skola och jobb under dagen och när de kom hem trötta och slitna dukade jag upp med fölsedagsfika i svensk anda, med ett tappert försök till att baka lussebullar (ja, jag har blivit beroende).

Det gick sådär.

För det första skulle jag baka med glutenfritt mjöl. Vi hade mjöl till ungefär en tredjedels degsats. Efter att redan ha börjat baka insåg jag att äggen var slut och fick promenera till grannen i ösregn. Jag hittade inga dl-mått, kunde inte väga jästen (receptet sa gram och det fanns bara torrjäst i en stor burk) så jag fick höfta 16 gram (?!). Degen blev en deg/smet med sandkonsistens. Jag fick klicka ut denna massa på en plåt till ett slags bröd. Jag glömde pensla med ägg och kom på det efter fem minuter i ugnen, varav jag tog ut den och råkade göra sprickor i degen med penseln. När kakan väl kom ut såg den ändå rätt skaplig ut. Då upptäckte jag att jag lagt bakplåtspapperet uppochner, så felsidan hade geggat fast sig i hela botten... MEN! Familjen önskar sig trots det receptet, så det blev visst rätt ändå. Bara inte vad jag planerat.

Saffransbröd!


Sötaste lilla tehuvan

Dagen efter åkte vi till klubben och åt en fin fölsemiddag och tittade på månskenet


Jag har nog aldrig förr sett månsken glittra på havet. Magiskt vackert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar